Masz jakieś pytania?
Chętnie na nie odpowiemy!
Nasz zespół sprzedaży jest tu dla Ciebie.
Choć e-learning w wielu aspektach przewyższa szkolenia w tradycyjnym formacie, to nie da się ukryć, że niesie on również pewne wyzwania dla organizacji, które z niego korzystają. Jedną z bardzo istotnych kwestii jest fakt, iż skuteczność e-szkoleń w dużej mierze zależy od samodyscypliny ich uczestników. Jakie działania osoby odpowiedzialne za e-learning w firmie mogą więc podjąć, by zwiększyć motywację i regularność pracowników?
E-learning to świetnie dopasowana do obecnych realiów metoda zdobywania wiedzy, dzięki której pracownicy mogą zwiększać swoje kompetencje bez względu na miejsce, w którym przebywają. Zapewnia ona ogromną elastyczność, przyspiesza proces szkolenia a często również zwiększa jego skuteczność. Samym przedsiębiorstwom e-learning pozwala natomiast na zredukowanie kosztów i zwiększenie dostępu do wiedzy dla pracowników zdalnych.
Liczne korzyści z e-learningu dla firm sprawiają, że e-learning może wydawać się rozwiązaniem pozbawionym wad i ograniczeń. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że również w jego przypadku pracownicy mogą mierzyć się z pewnymi problemami, które – jeśli nie będziemy na nie właściwie reagować – negatywnie wpłyną na skuteczność zwiększania kompetencji zatrudnionych osób.
Jednym z największych wyzwań stojących przed pracownikami uczestniczącymi w e-szkoleniach, jest utrzymanie samodyscypliny. W przeciwieństwie do tradycyjnej formy szkoleń, w przypadku e-learningu to same uczące się osoby wyznaczają zwykle to, w jakim miejscu i w jakim tempie zdobywają wiedzę. Choć taka elastyczność jest często ogromną pomocą, to daje także pokusę, by odłożyć edukację na później. To może natomiast wpłynąć na brak regularności uczenia się, a tym samym na zmniejszenie efektywności e-learningu.
Dobrze wiemy, że codzienne zdobywanie małej dawki wiedzy będzie skuteczniejsze, niż jednorazowe zapoznanie się z całym obszernym materiałem. Pomimo tego niektóre osoby i tak odkładają konieczność realizacji e-szkolenia do końca upływu jego terminu, by za jednym razem wykonać wszystkie jego moduły, co negatywnie wpływa na możliwość skutecznego przyswojenia całości wiedzy.
Specjaliści zajmujący się e-learningiem dobrze zdają sobie sprawę z problemów wynikających z niskiej samodyscypliny uczestników e-szkoleń. Opracowują więc oni różne metody pozwalające między innymi na zwiększenie motywacji pracowników. Co w takim razie może okazać się skuteczne, gdy chcemy zwiększyć szansę na to, że nasi pracownicy będą regularnie zdobywać wiedzę? Zwrócić uwagę powinniśmy między innymi na:
Wiedza ta może pokazać nam, na jakich działaniach powinniśmy się skupiać, gdy chcemy zwiększyć samodyscyplinę uczestników e-szkoleń. Jeszcze więcej o tym, jakie czynniki wpływają na motywację szkolących się osób pisaliśmy w artykule: Jak zadbać o skuteczność szkoleń e-learningowych?
Co bardzo ważne, wiele z przedstawionych mechanizmów umożliwiających zwiększenie samodyscypliny zatrudnionych osób może zostać zaimplementowanych do konkretnej platformy e-learningowej. W jaki sposób może to wyglądać?
Twórcy profesjonalnych platform e-learningowych na bieżąco zapoznają się z badaniami i raportami dotyczącymi zwiększania efektywności procesu uczenia. Pozwala to na wdrażanie do platform LMS takich funkcjonalności, które umożliwiają zdobywanie wiedzy zgodne z potrzebami i oczekiwaniami współczesnych odbiorców. Jakie możliwości w tym zakresie zapewnia platforma Ideo e-learning?
Aby jeszcze bardziej zwiększyć szansę na zachowanie regularności wykonywania szkoleń, możemy skorzystać z opcji powiadomień. Dzięki tej funkcjonalności pracownicy będą mogli zobaczyć przypomnienie o zbliżającym się terminie szkolenia lub testu, które wysłane zostanie na platformę lub też drogą mailową.
Możliwości platformy Ideo e-learning w zakresie informowania pracownika o konieczności wykonania danego modułu nie kończą się jednak na wiadomościach wysyłanych na maila czy platformę. Dzięki specjalnemu SMS API możliwe jest bowiem także automatyczne kierowanie SMS-ów do uczestników szkolenia. Co ważne, wiadomości takie mogą zostać spersonalizowane, co jeszcze bardziej zachęci pracownika do podjęcia danego działania.
Sprawdzanie efektów szkolenia jest ważne nie tylko dla samej firmy, ale także dla zdobywających nowe kompetencje pracowników. Możliwość obserwowania swoich postępów sprawia, że zatrudniona osoba zyskuje pewność, iż jej praca przynosi realne i namacalne efekty. To właśnie dlatego profesjonalnie i efektywne szkolenia learningowe powinny zawierać dobrze zaprojektowane testy oraz egzaminy. A jeśli platforma e-learningowa oferuje możliwość generowania ich za pomocą AI, to część żmudnej pracy mamy za sobą!
Ważne, aby stosowana przez nas platforma dawała duże możliwości w zakresie tworzenia testów. Ideo e-learning pozwala tu między innymi na zdefiniowanie:
Możliwość uzyskania certyfikatu potwierdzającego zdobycie wiedzy na dany temat to element w bardzo dużym stopniu wpływający na samodyscyplinę uczestników szkoleń. Spersonalizowany dokument będzie bowiem stanowił satysfakcjonującą nagrodę, a wizja jego otrzymania będzie zachęcała do regularnej edukacji. Oferowany przez Ideo e-learning moduł pozwalający na automatyczne generowanie certyfikatów jest więc odpowiedzią na omawianą wcześniej potrzebę wyznaczenia celu szkolenia.
Platforma e-learningowa, która pozwala na zwiększanie samodyscypliny pracowników, powinna także umożliwiać eliminowanie czynników obniżających motywację szkolących się osób. Problemem, którym warto się zająć, jest wskazywany często brak interakcji z innymi ludźmi. Odpowiedzią na tę potrzebę może być między innymi organizowanie wideokonferencji czy webinarów. Stworzenie umożliwiającego takie działania modułu to jedno z rozwiązań dedykowanych proponowanych przez Ideo e-learning.
Niska samodyscyplina osób biorących udział w e-szkoleniach stanowi obecnie jedno z największych wyzwań e-learningu. Jeśli nie podejmiemy odpowiednich kroków mających na celu zachęcenie pracowników do regularnego zdobywania wiedzy, musimy liczyć się z tym, że część z nich nie osiągnie zadawalających nas rezultatów. Wdrożenie stron e-learningowych, które zapewnią możliwości techniczne do implementacji odpowiednich działań, może być więc pierwszym krokiem na drodze prowadzącej do maksymalizacji efektywności e-szkoleń.