Masz jakieś pytania?
Chętnie na nie odpowiemy!
Nasz zespół sprzedaży jest tu dla Ciebie.
E-szkolenia są dzisiaj powszechnie stosowane w wielu przedsiębiorstwach i instytucjach administracji publicznej. Aby taka forma zdobywania wiedzy przyniosła jak największe korzyści i przełożyła się na efektywność szkoleń, niezbędne jest jednak prawidłowe przygotowanie materiałów edukacyjnych.
E-learning z roku na rok staje się coraz chętniej wykorzystywanym sposobem zdobywania wiedzy. Badanie przeprowadzone w 2023 roku pokazuje nam, że aż 51% Polaków w grupie wiekowej 16+ korzystało z kursu lub szkolenia online.
Popularność e-learningu sprawia, że również wiele firm i innych instytucji decyduje się na wdrożenie własnego systemu LMS i przygotowywanie szkoleń dla swoich pracowników. Aby działania te były naprawdę skuteczne, należy jednak zadbać o kilka niezwykle istotnych elementów, dzięki którym zwiększymy zaangażowanie użytkowników i ułatwimy im zdobywanie wiedzy.
Jasne zdefiniowanie wymagających optymalizacji obszarów działania firmy oraz potrzeb jej pracowników jest podstawowym zadaniem, które należy wykonać, by zwiększyć skuteczność szkoleń e-learningowych. Tylko wiedząc co chcemy osiągnąć, będziemy w stanie dobrać odpowiednie środki i weryfikować efekty implementacji.
Jak jednak poznać prawdziwe potrzeby naszej organizacji? Niezwykle istotne będzie tu z pewnością śledzenie kluczowych wskaźników efektywności (KPI) oraz zbieranie opinii pracowników. Takie podejście pozwoli zarówno na znalezienie obszarów, w których nasza firma radzi sobie gorzej od konkurencji, jak i na odkrycie potencjalnych przyczyn niesatysfakcjonujących wyników.
Tworząc skuteczne e-szkolenia musimy uwzględnić jednak nie tylko cele organizacji, ale również potrzeby szkolących się osób. W tym również pomóc może nam zebranie opinii pracowników w formie ankiet oraz zapoznanie się z wynikami tychże badań.
Dane umożliwią nam bowiem między innymi zweryfikowanie, jakie korzyści użytkownicy platform szkoleniowych uważają za najważniejsze. Wiedza ta pozwoli na lepsze dopasowanie samego systemu LMS, jak i znajdujących się tam szkoleń do potrzeb pracowników.
Jakie zdaniem badanych osób są zatem powody, dla których warto korzystać ze szkoleń online? Dane pokazują, że aż 53% ankietowanych wskazuje na ich wygodę, a 51% na oszczędność czasu. Co ważne, 32% badanych osób twierdzi również, że ważną zaletą takich kursów jest dostosowanie tempa nauki do własnych potrzeb.
Gdy tworzymy szkolenia e-learningowe musimy więc pamiętać o tym, by zapewniały one tak cenioną przez użytkowników wygodę i elastyczność oraz możliwość uczenia się we własnym tempie i o wybranej przez użytkownika porze. Powinniśmy także zadbać o to, by czas potrzebny na zdobycie wiedzy mógł być krótszy niż w przypadku szkoleń stacjonarnych.
Jednym ze sposobów na dostosowanie się do tych potrzeb, a przy tym na zwiększenie skuteczności e-learningu, jest zadbanie o odpowiednią długość szkoleń. Jak jednak określić, ile powinien trwać jeden moduł?
Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników, takich jak na przykład grupa odbiorców czy poziom skomplikowania materiału zawartego w szkoleniach. Zdaniem niektórych specjalistów zajmujących się tematem e-learningu, długość trwania jednego modułu powinna wynosić około 15-30 minut. Jeżeli całego materiału nie uda się przyswoić w tym czasie, szkolenie warto podzielić na kilka mniejszych części.
Dzięki takiemu podejściu do tworzenia szkoleń łatwiejsze będzie utrzymanie uwagi pracowników, co przełoży się na skuteczność zdobywania wiedzy. To natomiast pozwoli firmie zrealizować założone przez nią cele biznesowe.
Aby wdrożenie platformy e-learningowej naprawdę przyniosło wymierne korzyści, pracownicy muszą nie tylko zdobyć informacje potrzebne do zaliczenia szkolenia, ale także trwale przyswoić wiedzę i umieć wykorzystać ją w praktyce. Doświadczenie pokazuje jednak, że duża część tego, czego nauczymy się – zarówno podczas szkoleń stacjonarnych, jak i e-szkoleń – bardzo szybko zostanie przez nas zapomniana.
Kluczowa w tym przypadku jest znajomość zależności określanej powszechnie jako krzywa zapominania. Choć tendencja ta opiera się na eksperymentach prowadzonych jeszcze pod koniec XIX wieku przez Hermanna Ebbinghausa, to wiele współczesnych badań potwierdza ogólną słuszność odkrytych wtedy właściwości dotyczących funkcjonowania ludzkiej pamięci.
Czego możemy w takim razie dowiedzieć się na podstawie tej zależności? Przede wszystkim tego, że większość zapamiętanych informacji zostanie przez nas zapomniana już po kilku godzinach lub dniach od zakończenia nauki.
Jak w takim razie możemy się przed tym chronić? Dobrym rozwiązaniem będzie kilkukrotne powtórzenie materiału po upływie określonego czasu. Świetne efekty osiągnąć możemy przede wszystkim wtedy, gdy dane informacje przybiorą inną formę niż za pierwszym razem.
Znajomość tego mechanizmu pozwoli nam na zastosowanie odpowiednich taktyk, dzięki którym możliwe będzie tworzenie skutecznych e-szkoleń, które na trwałe podniosą kompetencje pracowników. Aby zmaksymalizować ilość zapamiętywanych informacji, najlepiej zastosować powtórki materiału w formie audio, wideo lub w postaci krótkich testów przypominających.
Kilkukrotne przypominanie wcześniej zdobytej wiedzy możliwe jest również między innymi dzięki odpowiedniemu ułożeniu materiału w specjalnie zaprojektowanych ścieżkach szkoleń. Wplecenie krótkich powtórzeń informacji zawartych we wcześniejszych modułach, czy też stworzenie podsumowania kończącego dany etap szkolenia pozwoli na praktyczne wykorzystanie mechanizmu krzywej zapominania i ułatwi naukę wszystkim uczestnikom.
Dostępne na platformie Ideo e-learning ścieżki szkoleń gwarantują możliwość zaprojektowania procesu nauki w taki sposób, by nie tylko powtarzać materiał, ale także by przyswajać kolejne informacje we właściwej kolejności. Często bowiem do poprawnego zrozumienia danej treści konieczne jest wcześniejsze zdobycie pewnej wiedzy lub kompetencji. Dzięki zaplanowaniu całego procesu szkolenia dla danego stanowiska zyskamy pewność, że każda osoba rozpoczynająca kolejny moduł będzie w stanie zrozumieć wszystkie zawarte tam informacje.
W tym wypadku nie bez znaczenia jest efektywność poszczególnych form edukacji. Dla uzyskania najwyższej skuteczności e-learningu nie wystarczy jedynie zadbać o wysoką wartość merytoryczną materiału oraz jego odpowiednie ułożenie. Konieczne jest także zapewnienie atrakcyjnej i angażującej formy, która będzie dopasowana do konkretnej grupy odbiorców i przełoży się tym samym na efektywność szkoleń firmy.
W stworzeniu angażujących materiałów, które pomogą wykorzystać pełnie możliwości e-learningu, pomóc może Dział Grafiki i Kreacji platformy Ideo. Wsparcie znających potrzeby odbiorców specjalistów z pewnością umożliwi zwiększenie atrakcyjności wizualnej szkolenia.
Utrzymanie uwagi użytkowników nie zależy jednak wyłącznie od graficznej formy szkolenia. W niektórych sytuacjach dla zwiększenia zaangażowania odbiorców niezbędna może być implementacja elementów znanych z gamifikacji (grywalizacja), takich jak chociażby:
Wdrożenie grywalizacji do szkolenia możliwe jest dzięki wyborowi rozwiązań dedykowanych Ideo e-learning. Jak pokazują badania, działanie takie może zwiększyć poziom motywacji pracowników i zmniejszyć ich poczucie ewentualnego znudzenia.
Implementacja rozwiązań zwiększających skuteczność e-szkoleń możliwa będzie wyłącznie w przypadku korzystania z dobrego systemu LMS. Wszystkie z omawianych elementów wdrożyć można dzięki naszej platformie Ideo e-learning.
Poza dużymi możliwościami dostosowywania szkoleń do danej firmy lub instytucji oraz do potrzeb jej pracowników, zapewnia ona także czytelny interfejs, dzięki któremu każdy pracownik będzie mógł od razu wykorzystać pełen potencjał tego narzędzia.
Tworząc szkolenia e-learningowe uwzględnić musimy wiele elementów przekładających się na skuteczność edukacji. Jeżeli nie jesteśmy pewni czy nasze działania przyniosą oczekiwane rezultaty, skorzystać możemy również z pomocy specjalistów. Przygotowaniem angażujących materiałów mogą zająć się eksperci Ideo. Powierzenie nam tego działania pozwoli nie tylko oszczędzić czas, ale także zyskać pewność odnośnie wartości merytorycznej i atrakcyjności treści.